MOSHAVERSHAHBAN

شخصیت مرزی ( محبوب طوفانی)

ویژگی های شخصیت مرزی
• اقدام دیوانه وار به منظور اجتناب از طرد شدن از سوی شما و غالبا رفتارهای شما را این گونه تعبیر می کند که قصد ترک او را دارید
• تاریخچه شخصی مبنی بر رفتارهای تکانشی ( به طور مثال: ولخرجی، بی بند وباری جنسی، مصرف مواد مخدر، رانندگی چنون آمیز، پرخوری).
• تاریخچه شخصی مبنی بر داشتن روابط عاطفی پرشور و بی ثبات.
• تهدید ها، ژست ها یا رفتارهای مبنی بر اقدام به خودکشی یا قطع عضو.
• نوسانات شدید هیجانی( به طور مثال بین افسردگی، اضطراب و خشم) که معمولاٌ چند ساعت و ندرتاٌ، تا چند روز نیز به طول می انجامد.
• احساس پوچی و بی حوصلگی مزمن.
• پرخاشگری ها ی بی مورد کلامی و فیزیکی.
شخصیت طوفانی
افراد مرزی از جمله افراد بسیار مشکل آفرین به شمار می آیند. فرد مرزی همچون طوفانی شدید وارد زندگی شما می شود و همه چیز را به هم می ریزد. اگرچه یک فرد مرزی در آغاز رابطه، جالب و هیجان انگیز به نظر می رسد، اما به سرعت همه چیز تغییر یافته و به فردی پرخاشگر و خود تخریب گر مبدل می شود. برجسته ترین ویژگی افراد مرزی بی ثباتی مزمن و شدید انها در عواطف، رفتار و روابط با دیگران و آن تصویر ذهنی است که از خود دارند. اصطلاح مرزی در مورد این افراد به این موضوع اشاره دارد که اختلال آنها در مرز میان روان نزندی ( به طور مثال افسردگی، اضطراب) و روان پریشی(قطع رابطه با واقعیت یا دیوانگی ) قرار دارد. افراد مرزی معمولا آزاری برای محبوب خود ندارند. آنها بیشتر افرادی دمدمی مزاج، غیر قابل پیش بینی، فاقد ثبات عاطفی، مستعد خودکشی یاقطع عضو خود و بیزار از طرد شدن هستند.ویژگی یک شخصیت مرزی، هراس شدید او از طرد شدن از سوی والدین، سرپرستان یا فرد محبوب خود است. آنها نه تنها هر لحظه منتظر هستند که از این افراد محبوب خود طرد شوند، بلکه خودشان با تقاضای توجه افراطی از این افراد و رفتار پرخاشگرانه با آنها موجبات طرد خود را فراهم می سازند.
در گذشته افراد مرزی می توان به چنذین رابطه عاطفی پرشور، اما آشفته برخورد کرد. آنها در ابتدا از محبوب خود یک بت می سازند ( تو بهترینی، تو تنها فردی هستی که واقعا مرا درک می کنی). اما به سرعت از او ناامید شده و در پی آن او را متهم می سازند که وظیفه خود را در قبال او به درستی انجام نداده است. افراد مرزی حد و حدودی برای خود و دیگران قائل نمی شوند و از همان ابتدای یک رابطه عاطفی چنان رفتار می کنند که گویا سال هاست طرف مقابل خود را می شناسند.
تصویر ذهنی یک فرد مرزی از خودش، تصویر نادرست و تحریف شده ای است. برداشت او از خودش، برداشتی شکننده و همواره در حال تغییر است. آنها غالباٌ خود را ذاتاٌ بد و یا به اصطلاح «بد ذات» می دانند و همچنین ممکن است تصویر فردی موهوم یا گمنام را از خود داشته باشند.
شکل گیری شخصیت مرزی
یک فرض تقریباٌ قوی در این باره این است که غالب این گونه افراد فاقد تجربه ای غنی از دوران کودکی خود هستند. آنها دوران کودکی آشفته، بی نظم و همواره با تنهایی را تجربه کرده و در خلال آن به طور چشمگیری مورد بی اعتنایی، طرد، بد رفتاری جسمی و سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند. به احتمال زیاد این گونه افراد در خانواده هایی بسیار آشفته ( به طور مثال، در فضایی با جنگ و دعوای فراوان، رفتار خشونت آمیز، روابط جنسی آشکار و وجود زنای با محارم) رشد یافته و بدین ترتیب نیازهای عاطفی آنها مورد توجه قرار نگرفته و یا مورد تمسخر واقع شده است.
درمان اختلال شخصیت مرزی
چندین روش موثر برای درمان اختلال شخصیت مرزی وجود دارد که در اینجا به سه روش عمده اشاره کرده ایم:
۱- دارو درمانی : دارو درمانی شامل داروهای ثابت کننده خلق و خو، داروهای ضدجنون و ضد افسردگی که تنها برای کنترل علائم افسردگی و اختلالات هم آیند با اختلال شخصیت بوردر لاین تجویز می شود.
۲- مشاوره روانشناسی و روان درمانی : روش های مختلف مشاوره و درمان شامل رفتار درمانی دیالکتیکی و طرح واره درمانی و روان درمانی به روش ptc می تواند موثر باشد.
۳- درمان گروهی : درمان های گروهی نیز می تواند باعث شود افراد رفتارهای خوب را جایگزین رفتارهای بد کنند و به همسالان و دیگر بیماران نیز این کار را یاد دهند.

 

 

حمیده شاهبان مشاورخانواده و زوج درمانگر (غرب تهران، صادقیه، فردوس، آزادی)

شماره جهت رزرو وقت مشاوره  ۰۹۳۹۳۹۲۹۹۵۲

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>