اهمال کاری

اهمال کاری

آیا شما هم دچاراهمالکاری هستید؟
لیستی ازکارهای انجام نشده و نیمه کاره و تصمیم ها وهدف هایی که چند سالی است در پی آن هستیم همیشه باعث عذاب ما هستند و نمی گذارند احساس رضایت درونی از خودمون داشته باشیم. هرگاه که خواستیم سراغشون بریم به طور نا خودآگاه اجتناب میکنیم و میریم سراغ کاری که دوست داریم این اهمالکاری و به تعویق انداختن کارها باعث از دست دادن زمان، کارهای عقب افتاده، کیفیت عملکرد پایین، احساس گناه وبی کفایتی می شود.
هیچ کس از گرفتاری در دام اهمال کاری مصون نیست. مثلا، زمانی که می خواهیم نوشتن یک متن را شروع کنیم، وقتی که باید گیاهان منزل را آبیاری کنیم، ایمیل های مان را چک کنیم، وقتی که دوست نداریم اما باید به باشگاه ورزشی برویم. در همه ی این موقعیت ها ممکن است به اهمال کاری دچار شویم. این موقعیت ها در زندگی همه ی افراد وجود دارد. هرگاه احساس کنیم توان رقابت با دیگران را نداریم، هرگاه از نتیجه ی کار بترسیم، به توانمندی های خود اطمینان نداشته باشیم، یا مواقعی که به جای کار واجب پیش رو، کار دیگری را که واقعا دوست داریم انجام دهیم، به اهمال کاری دچار می شویم. همه ی ما گاهی گرفتن تصمیمات و انجام وظایف مان را به تعویق می اندازیم اما اهمال کاری اغلب زمانی است که این تعویق ناشی از اضطراب عمیق.، نگرانی و تردید در مورد خود باشد. در مورد افرادی که اهمال کاری شان ناشی از اضطراب است، ممکن است اجتناب و تاخیر در انجام وظایف و تصمیمات به مساله ای تضعیف کننده و مزمن تبدیل شود.
اهمال کاری ناشی از اضطراب
اصطلاح ” اهمال کاری ناشی از اضطراب ” را برای توصیف افرادی به کار می بریم که به خاطر نگرانی و اضطراب ، انجام وظایف و گرفتن تصمیماتشان را به تعویق می اندازند یا کلا سعی می کنند انجامشان ندهند.
اهمال کاری ناشی از اضطراب ریشه در ترس و تردید در مورد خود دارد و می تواند به اعتماد به نفس شما لطمه بزند و باعث شود تصمیم گیری های مهم را کنار بگذارید و در عوض راهی برای فرار از اضطراب را به شما نشان می دهد.
اهمال کاری رفتاری
فردی را تصور کنید که تلویزیون تماشا می کند یا چرت می زند و از انجان کاری که باید انجام دهد، اجتناب می کند. این نوع تاخیر _ فرار از انجام وظایف_ اهمال کاری رفتاری نامیده می شود. زمانی که باغچه ی منزل تان را هرس نمی کنید یا مالیات و قبض های تان را پرداخت نمی کنید، دچار اهمال کاری رفتاری هستید.
اهمال کاری در تصمیم گیری
نوع دیگری از اهمال کاری که با اضطراب و نگرانی رابطه دارد و غالبا از نظر پنهان می ماند، اهمال کاری درتصمیم گیری است و بسیار آسیب زننده است. اهمال کاری در تصمیم گیری زمانی است که تصمیم گیری را عقب می اندازید. اینکه هنگام خرید ماکروفر در انتخاب مدل تردید دارید یا مردد هستید که رنگ اتاق خواب تان را زرد بزنید یا خاکستری، مثال هایی از اهمال کاری در تصمیم گیری است.
منابع اضطراب
برای اکثر افراد زمانی که فرآیند اضطراب و اهمال کاری شروع می شود، به صورت “خود-دوام بخش” ادامه می یابد. اهمال کاری ناشی از اضطراب از تعاملی پیچیده بین متغیرهای زیادی مثل تردید در مورد خود، ترس از شکست، و کمال گرایی حاصل می شود.
تردید در مورد توانمندی خود
اگر باور داشته باشید که می توانید کاری را با موفقیت انجام دهید، نتایج شگفت انگیزی خواهید گرفت اما اگر در مورد توانایی های تان در خوب انجام دادن کارها شک داشته باشید، حدس می زنید چه اتفاقی بیفتد؟ بله، احتمال اهمال کاری تان بیشتر می شود. خود کارآمدی پایین، یا اعتقاد به این که قدرت انجام دادن یک کار خاص را ندارید ، همواره با اهمال کاری رابطه دارد. ریشه ی به تعویق انداختن انجام کارها در بسیاری از افراد دچار اهمال کاری ناشی از اضطراب،” تردید درباره ی توانمندی خود” است.
ترس از شکست
تصور بر این است که ترس از شکست، یکی از علل اهمال کاری است و پژوهش ها نیز این ارتباط را تایید می کنند. نگرانی در مورد اینکه نتیجه ی کاری خوب از آب در نیاید، مانعی برای شکوفایی بسیاری از استعداد ها و به موقع انجام شدن کار ها است. در حقیقت افراد به دلیل انتظارات بسیار بالایی که از خود دارند از شکست می ترسند و به راحتی اجازه می دهند که ترس بر آنها غالب شود. چنین ترس هایی آنها را از رسیدن به آرزوهایشان باز می دارد. ترس های ناشی از انتظارات غیر واقعی یا ترس از اینکه نتیجه ی کار برای خود فرد یا دیگران مایوس کننده باشد، فرد اهمال کار را از شب تا صبح بیدار نگه می دارد و صحنه های هولناکی را برایش مجسم می کند. از این رو اهمال کردن واقعا به عنوان مکانیزمی برای حمایت از فرد در براراین ترس ها عمل می کند. اگر پیش از انجام کارها، زمان بیشتری را برای آماده کردن خودتان اختصاص دهید مطمئنا نتیجه ی بهتری کسب خواهید کرد و این منطقی است اما اگر احساس میکنید که ترس از شکست با اهمال کاری و احساس نیاز شما به زمان بیشتر رابطه دارد
ترس از موفقیت
باور کنید یا نه، بسیاری از اوقات، ترس از شکست نیست که محرک اهمال کاری می شود بلکه ترس از موفقیت عامل آن است. رها کردن انجام دادن کارها و عمدا شکست خوردن در آن ها، راه فراری است برای رهایی از توجهات و توقعات بالای دیگران که ناگزیر همراه با موفقیت شما پدید می آیند. اهمال کاری شکلی از خود- ویرانی در افرادی است که باور ندارند شایسته ی موفقیت هستند. اکثر اوقات، به تعویق انداختن و اجتناب کردن ناشی از تضاد بین برداشت فرد از موفقیت و نوع نگاه او به خود و محیطش است.
کمال گرایی
رابطه ی اهمال کاری و کمال گرایی مسئله ی پیچیده ای است و همیشه این ارتباط واضح و مشخص نیست. برخی از پژوهشگران دریافته اند که نگرانی ، اهمال کاری و کمال گرایی با هم در ارتباط هستند در حالی که مطالعات دیگر نشان داده است، تیچ های خاصی از کمال گرایی واقعا مفید هستند. استاندارد های غیر واقعی، اضطراب بالاتر در انجام کارها را به همراه دارد. البته داشتن درجاتیاز کمال گرایی خوب است لیکن فاصله ی این حد تا نقطه ای که کمال گرایی به اضطرابی فلج کننده و اهدافی دست نیافتنی تبدیل شود، زیاد نیسا. تاثیرات کمال گرایی در گروه زیادی از مراجعانی که اهمال کاری می کنند کاملا واضح و مشخص است.
ترس از شکست ، منجر به چرخه های فکری کمال گرایانه می شود؛ کمال گرایی باعث تردید شما در مورد توانایی خودتان می شود. تردید درباره خود مطمئنا به ترس از شکست دامن می زند، تمام این متغیر ها به همراه تعدادی دیگر، در تعامل با هم منجر به ایجاد اهمال کاری ناشی از اضطراب می شوند. این متغیرها روی هر فرد به روشی متفاوت و با ترکیبی خاص تاثیر می گذارند اما نتیجه ی نهایی مشابه و یکسان است: اضطراب، نگرانی و اجتناب که به بهره وری آسیب رسانده و مانع دسترسی شما به اهدافتان می شود.
عوامل دیگری که در ایجاد اهمال کاری نقش دارند:
اعتماد به نفس پایین
به طور کلی خود را ناتوان می بینید. احساس می کنید به اندازه ی کافی خوب نیستید و ویژگی هایی را که دیگران دارند شما ندارید و نداشتن این ویژگی هد باعث می شود که نتوانید کاری را خوب انجام دهید.
مشکل داشتن با عدم قطعیت
روبرو شدن با مجهولات برای تان سخت است و احساس می کنید باید قبل از شروع همه چیز را بدانید. اما از آن جاییکه همیشه در همه چیز درصدی از تردید وجود دارد، این تردیدها شما را فلج می کند و برای مقابله با این تردیدها به اجتناب و نگرانی رو می آورید.
مشکل در تصمیم گیری
شما به جای این که واقعا تصمیم گیری کنید، بیشتر تمرکزتان روی جمع آوری اطلاعات است. این نوع اهمال کاری رابطه ی نزدیکی با کمال گرایی دارد، چرا که فکر کنید باید هر چیزی را که از بروز اشتباه جلوگیری می کند، از پیش بدانید.
بیزاری از کار
شما همیشه به قسمت های ناخوشایند یک کار فکر می کنید. به جای اینکه روی نتیجه یا شادمانی پس از انجام یک کار تمرکز کنید، تنها به مشکلات کار توجه می کنید . تا زمانی که برا ین باور باشید که انجام کاری واقعا وحشتناک است از انجام آن اجتناب می کنید. ادامه مطلب

 

خانم حمیده شاهبان مشاور خانواده و زوج درمانگر (غرب، صادقیه، آزادی و تهرانسر) تهران

شماره تماس جهت رزرو وقت مشاوره: ۰۹۳۹۳۹۲۹۹۵۲

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>