حمیده شاهبان

تله زندگی معیارهای سخت گیرانه

هیچ وقت از هیچ چیز راضی نیستم
تله زندگی معیارهای سخت گیرانه
افرادی که در دام این تله زندگی افتاده اند، احساس اصلی شان این است که تحت فشارند. هیچ گاه روی آرامش را نمیبینند و از زندگی لذت نمی برند. همیشه به خودشان سخت می گیرند که پیشرفت کنند. دائم می جنگند که در هر کاری ( ورزشی، تحصیلی، خانوادگی، تفریحی) بهترین باشند. حتی برای انتخاب شریک زندگی نیز معیارهای سخت گیرانه دارند و انگار در جستجوی نا کجا آباد هستند. باید در همه چیز بهترین باشند؛ بهترین خانه، بهترین کار، بهترین لباس، بهترین فرزند. نظم و ترتیب برای این افراد جایگاه خاصی دارد . همه چیز باید مرتب و منظم باشد.
دیگران وقتی با چنین افرادی روبرو می شوند به معیارهای سخت گیرانه آنها پی می برند. خود این افراد از سخت گیرانه بودن معیارهایشان چندان آگاه نیستند. از نظر این افراد چنین تلاش سخت گیرانه ای فقط تلاش معمولی است. کسانی که گرفتار این تله زندگی شده اند، موفقیت های زیادی کسب کرده اند. جالب اینکه اطرافیان از موفقیت شما بیشتر خوشحال می شوند تا خودتان. دیگران فکر می کنند که شما خیلی موفق هستید، اما شما کسب این موفقیت ها را کاری معمولی و پیش پا افتاده می دانید.
معیارهای سخت گیرانه می توانند به طیف وسیعی از هیجان های منفی دامن بزنند. مدام در ناتوانی در رسیدن به معیارهای دلخواه، احساس درماندگی و ناراحتی می کنید. وقتی قرار است دست به کاری بزنید ممکن است سخت دچار اضطراب شوید. دغدغه اصلی شما زمان است. انگار با زمان مسابقه گذاشته اید. کارهای زیادی دارید، اما وقت ندارید. دائم وقت از دست شما می رود و شما مدام به ساعت نگاه می کنید. از پوچی و بی معنایی زندگی، افسرده هستید.
شاید این سوال به ذهن تان خطور کند که چرا من اینقدر به خودم سخت می گیرم؟ دلیل ان را باید در تله زندگی معیارهای سخت گیرانه جستجو کنید.
تله زندگی معیارهای سخت گیرانه شکل های مختلفی دارد. حداقل این تله به سه شکل ممکن است متجلی شود. ممکن است در ذهن شما یک نوع آن نقش بسته باشد یا شاید هر سه شکل آن دامن شما را گرفته باشد.
انواع تله زندگی معیارهای سخت گیرانه
وسواسی
موفقیت طلب
منزلت طلب
وسواسی
آدم وسواسی کسی است که برای او همه چیز باید در بهترین حالت باشد. اگر شما جزو این دسته از افراد هستید مدام به جزئیات کم اهمیت و پیش پاافتاده توجه می کنید. سخت از اشتباه کردن می ترسید. مهم نیست که کار شما جزیی باشد یا بزرگ، در هر صورت شما از بروز اشتباه می ترسید. اگر کاری طبق معیارهای شما انجام نشود، ناکام و آشفته می شوید. اگر محیط و شرایط طبق معیارهای شما نباشد، به شدت عصبانی می شوید. اما همه افراد وسواسی از محیط و شرایط عصبانی نمی شوند. برخی از این افراد از دست خودشان عصبانی می شوند و خودشان را مقصر قلمداد می کنند. افراد وسواسی، سخت خویشتن دار هستند. در واقع مشکل اصلی افراد وسواسی را باید در کنترل گری دنبال کرد. وقتی سایر جنبه های زندگی تان ( مثلا به دلیل تله های زندگی آسیب پذیری و اطاعت) را نمی توانید کنترل کنید، وسواس می تواند به کمک شما بیاید تا بتوانید خودتان، اطرافیان و شرایط را کنترل کنید.
موفقیت طلبی
این افراد معتاد به کار هستند. شما سعی می کنید که بیشتر ساعات شبانه روز را کار کنید و استراحت برای شما بی معناست و برای کسب عالی ترین موفقیت ها، ارزش زیادی قائل می شوید. سایر نیازهای زندگی تان فدای نیاز به موفقیت طلبی می شود. شما باید همیشه بهترین و عالی ترین باشید. به هیچ عنوان نمی توانید توقعات خودتان را کم کنید. در تله زندگی معیارهای سخت گیرانه، شما در مقایسه با افراد همسن و سال خود موفق هستید اما مدام تلاش می کنید به معیارهای سخت گیرانه تری دست پیدا کنید. افراد گرفتار تله زندگی شکست پس از انجام کار به خودشان می گویند: من نمی توانم هیچ کاری را درست انجام بدهم، دیدی گند زدم. اما افرادی که تله زندگی سخت گیرانه در ذهنش نقش بسته است می گوید: خوب انجامش دادم اما می توانستم بهتر عمل کنم.
منزلت طلبی
افرادی که گرفتار این شکل از تله زندگی معیارهای سخت گیرانه شده اند ذهن شان سخت در گیر منزلت طلبی، ثروتمندی، زیبایی و شأن و جایگاه است. دنبال کردن افراطی این موارد حاکی از ان است که شما طبق خواسته های خویشتن غلط خود در حرکت هستید. خویشتن غلط به شما آدرس اشتباه می دهد. اغلب منزلت طلبی نوعی حمله برای جبران احساس بی ارزشی و طرد اجتماعی است. منزلت طلبی می تواند راهی برای سرپوش گذاری بر احساس محرومیت هیجانی باشد. شما سعی می کنید با کسب ثروت، شهرت، قدرت، احساس کمبود عاطفی خودتان را جبران کنید.
ریشه های تحولی تله زندگی معیارهای سخت گیرانه
والدین عشق خود را مشروط به شما داده اند. اگر به معیارهای آنها دست می یافتید، آن گاه از عشق و محبت والدین برخوردار می شوید.
یکی از والدین یا هردوی آنها معیارهای بلند پروازانه و نا متعادل داشته اند.
شما معیارهای سخت گیرانه را انتخاب کرده اید تا بتوانید حس بی ارزشی، طرد اجتماعی، محرومیت هیجانی یا شکست را جبران کنید. در واقع از چاله به در آمده اید و در چاه افتاده اید.
زمانی که شما نمی توانستید به انتظارات ایده آل پرستارانه والدین دست یابید، یکی از آنها یا هردو، شما را شرمسار می کردند و شما را از انتقادهای بی رحمانه بی نصیب نمی گذاشته اند.
نشانه های خطر در روابط عاطفی و عاشقانه
شما جذب کسانی می شوید که بسیار موفق پولدار و صاحب مقام و منزلت اجتماعی می باشند
شما جذب کسانی می شوید که مثل خودتان بسیار دقیق و وسواس باشند
شما جذب کسانی می شوید که بسیار سخت گیر و ایده آل گر باشند.
شما جذب کسانی می شوید که مثل خودتان عاشق کار و تلاش هستند و استراحت نمی کنند
شما و همسرتان به دلیل کار زیادی که دارید، فرصت چندانی برای باهم بودن ندارید
شما جذب کسانی می شوید که از لحاظ مالی و حرفه ای از شما پایین تر باشند تا ب آنها فخر فروشی کنید.
شما جذب کسانی می شوید که بسیار بی نظم و شلخته باشند.
شما جذب کسانی می شوید که مثل والدینتان ، عشق خود را مشروط به شما ابراز می کنند.
شما جذب کسانی می شوید که در برابر معیارهای سخت گیرانه شما کوتاه بیایند.
شما جذب کسانی می شویدکه تحصیلات عالی دارند زیرا تحصیل برای شما از اهمیت خاصی برخوردار است.
شما جذب کسانی می شوید که بر خلاف شما آدم های راحت و آسان گیری هستند.
شما جذب کسانی می شوید که بتوانند در کاهش فشارهای زندگی به شما کمک کنند.
مراحل تغیییر تله زندگی معیارهای سخت گیرانه
حوزه هایی از زندگی تان را مشخص کنید که زیر سیطره معیارهای سخت گیرانه یا نا متعادل قرار گرفته اند.
مزایای تلاش برای رسیدن به این معیارهای سخت گیرانه را بنویسید.
معایب تلاش برای معیارهای سخت گیرانه را بنویسید.
تلاش کنید به تصور خود پرو بال بدهید و زندگی رها از این معیارها را تجسم کنید.
ریشه های تحولی و دلایل شکل گیری تله زندگی تان را درک کنید.
تصور کنید که اگر توقعات خود را کم کنید، چه اتفاقی می افتد.
میزان زمانی که صرف حفظ این معیارها می کنید، مشخص کنید
با نظر خواهی از افراد معقول، دیدی دقیق تر و منطقی تر نسبت به این معیارها پیدا کنید.
با برنامه ریزی تدریجی یا تغییر رفتار، در راستای ارضای نیازهای اصلی تر گام بردارید.

 

حمیده شاهبان مشاور خانواده و زوج درمانگر( صادقیه، آزادی، غرب تهران، تهرانسر) 

شماره تماس: ۰۹۳۹۳۹۲۹۹۵۲

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>