مشاور مهارت های زندگی

مشاور مهارت های زندگی

مشاور مهارت های زندگی

مهارت های زندگی

مشاور مهارت های زندگی یکی از برنامه های پیشگیرانه و در راستای ارتقای بهداشت روانی، برنامه آموزش مهارت های زندگی است. فرض زیر بنایی برای طراحی این برنامه مشاور مهارت های زندگی ، پژوهش های انجام شده در مورد آسیب های روانی و اجتماعی است. بسیاری از پژوهش ها نشان داده اند که آسیب های اجتماعی با مهارت های ارتباطی رابطه دارند و هدف اصلی برنامه آموزش مهارت های زندگی این است که فرصت هایی را فراهم آورد تا افراد مهارت هایی را بیاموزند و بتوانند در رابطه با سایر انسان ها و کل اجتماع به طور موثر، شایسته و مطمئن عمل کنند. همان گونه که می توان از نام آن فهمید، مهارت های زندگی روش ها و مهارت های اصلی و ضروری برای یک زندگی سالم و سازنده است. به عبارت دیگر مشاوره مهارت های زندگی مجموعه ای از توانایی هستند که سبب سازگاری ما با محیط و شکل گیری رفتارهای مثبت و مفید می شوند. این توانایی ها ما را قادر می سازند که نقش مناسب خود را در جامعه به خوبی ایفا کنیم و بدون آنکه به خود و یا دیگران لطمه بزنیم با خواسته ها و انتظارات و مسائل و مشکلات روزانه به ویژه در رابطه خود با دیگران به شکل موثری روبه رو شویم

از مهارت های زندگی که در تعاملات ما بسیار تاثیرگذاراست مهارت ارتباط موثر است.

ارتباط یعنی انتقال پیام

هر وقت در انتقال پیام، پیام ارسالی عینا انتقال پیدا کنه می گوییم ” ارتباط موثر” بوده است.
اما اگر پیام منتقل نشد (قطع ارتباط) و یا پیام با تحریف و کم و زیاد (سوء تفاهم) منتقل شد می گوییم ” ارتباط غیر موثر” است.
بخش مهمی از مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی انسان ها مربوط به همین ارتباط غیر موثر است.

هر چیزی که بتونه انتقال پیام رو قطع کنه و یا باعث سوء تفاهم بشه بهش میگن ” مانع ارتباط ”
موانع ارتباطی از این جهت که نمیگذارن ارتباط موثر برقرار بشه ، آسیبهای جدی به روابط وارد می کنند و باید برای حذفشون تلاش کرد.

موانع ارتباط

۱- امید دهی های بی مورد

گاهی در ارتباطاتمان تلاش می کنیم بارقه امید را در دل دیگران روشن کنیم بنابر این از جملاتی امید بخش استفاده می کنیم. ظاهر این کار کاملا عاقلانه به نظر می رسد اما جای یک سوال باقیست: امید دادن های بی مورد چه تاثیری بر فرد دارد؟
یکی از این دو احتمال وجود دارد:
مشاور مهارت های زندگی فرد حس می کند که داریم سرش را کلاه می گذاریم و مثل بچه ها او را بی جهت دلخوش می کنیم
دوم اینکه فرد حس می کند ما اصلا موضوع را درک نکرده ایم
در هر دو صورت رابطه ما غیر موثر و کم رنگ می شود

بنابر این زمانی از عبارتهایی مثل:
پایان شب سیه سپید است
استفاده کنیم که دلیل عاقلانه ای داشته باشیم.در این موارد، کار عاقلانه این است که شواهد محکمی را به کمک خود فرد جمع آوری کنیم که باور کنیم امیدی هست.
پس :امید آفرینی بی مورد و بی دلیل باعث حل مشکلات نیست؛ بلکه عامل غیر موثر شدن رابطه است.

حمیده شاهبان ،مشاورخانواده وزوج درمانگر
شماره تماس رزرو نوبت : ۰۹۳۹۳۹۲۹۹۵۲

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>